Działanie zimna / odmrożenia

DZIAŁANIE ZIMNA/ ODMROŻENIA

Na odmrożenia szczególnie narażeni są pasjonaci długich, zimowych wędrówek górskich, sportów zimowych, ale także źle przygotowane do zabawy na mrozie dzieci. Oczywiście nie jest łatwo nabawić się ciężkich, wymagających interwencji chirurgicznej odmrożeń, ale tych łagodniejszych już tak.

Odmrożenie jest to uszkodzenie tkanki wynikające z działania zimna. Do urazów z powodu zimna dochodzi w skutek braku odpowiedniej ochrony (ubranie, kremy ochronne), jak i pod wpływem przedłużającego się działania niskiej temperatury. Ryzyko wystąpienia odmrożenia wzrasta kiedy występuje silny wiatr oraz gdy ubranie jest mokre.

NAJWAŻNIEJSZA JEST PROFILAKTYKA!

  1. Dobieraj ubranie odpowiednie do pogody. Pamiętaj, że kurtka, która jest ciepła (np. puch), nie zawsze chroni przed wiatrem, dlatego zastanów się czy nie warto zastosować dodatkowej warstwy ochronnej.
  2. Osłaniaj miejsca najbardziej narażone na odmrożenia czyli: palce, nos, uczy, policzki. Łatwo możesz przeoczyć moment, w którym powstanie odmrożenie, dlatego osłoń te miejsca wcześniej.
  3. Mokre ubrania w miarę możliwości zmieniaj jak najszybciej.
  4. Stosuj specjalne kremy przeznaczone do niskich temperatur.
  5. Unikaj długiego stania w jednym miejscu. Pamiętaj, że ból w kończynach jest znakiem ostrzegawczym, a moment w którym już nie występuje jest bardzo niebezpieczny.
  6. Unikaj spożywania alkoholu w sytuacjach, kiedy będziesz długo przebywać na zimnie. Alkohol zaburzy twoje odczuwanie ciepła i stłumi sygnały ostrzegawcze.

POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ODMROŻENIA:

Bezpośrednio po powrocie do domu, w miejscach narażonych na zimno, możesz zaobserwować białawe zabarwienie skóry z otaczającym rumieniem, uczucie drętwienia.

W tym postępowaniu skupimy się jedynie na odmrożeniach, z którymi możemy radzić sobie w domu i nie wymagają interwencji chirurgicznej.

Początkowo kluczowe jest ogrzanie całego organizmu: na przykład poprzez kąpiel w wodzie o temp. 25–30°Cst. a następnie po kilkunastu minutach zwiększenia jej aż do 38–40°C. Taką kąpiel należy zażywać do momentu, aż nasza skóra uzyska odpowiednią temperaturę. Nie nacieraj skóry, pozwól, aby nagrzewała się sama. Po wyjściu z kąpieli zadbaj o dokładne osuszenie ciała, weź koce oraz gorące napoje. Nie pij alkoholu!

Miejsca, które miały kontakt z zimnem zabezpiecz maścią zawierającą rafinowaną naturalną żywicę świerku norweskiego (Picea abies). Takie postępowanie zapewni powstanie na skórze warstwy ochronnej oraz ułatwi gojenie. Maść ma działanie przeciwzapalne i ułatwia odbudowę naskórka. Obszar pokryty maścią możesz zostawić nieosłonięty, a jeśli jest to miejsce, gdzie maść może się szybko ścierać wykonaj opatrunek osłaniający. Stosuj preparat do momentu aż Twoja skóra będzie całkowicie zregenerowana oraz zagojona.

mgr Agata Bryk
Specjalistka Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej Opieki.
Ratowniczka Medyczna w Pogotowiu Ratunkowym. Pielęgniarka Oddziału Intensywnej Terapii. Doświadczona instruktorka Pierwszej Pomocy oraz Ratownictwa.
Autorka bloga www.profinurse.pl . Pasjonatka profesjonalnego podejścia do opieki pielęgniarskiej, komunikacji z pacjentem oraz jego rodziną.

Partnerzy